Latihan 1
Lengkapkan karangan di bawah dengan menggariskan perkataan yang sesuai. Salin semula ayat-ayat ini supaya menjadi satu karangan yang lengkap.
Hobi Saya
Hobi
merupakan aktiviti yang dilakukan pada waktu lapang. Setiap (ahli / anggota /
orang) ada hobi.
Hobi saya ialah (membaca / menulis / mengulangkaji) buku.
Saya dapat banyak faedah (untuk/dengan/pada) membaca. Saya membaca buku pada
masa (senang / tenang / lapang).
Membaca
(menambahkan / menyebabkan / memberikan) ilmu pengetahuan kepada saya. Saya
selalu (membeli / mengambil / meminjam) buku dari perpustakaan. (Dia / Kamu /
Saya) meminjam buku-buku seperti buku rujukan, sejarah, cerita dan lain-lain.
(Sifat /
Tabiat / Kelakuan) membaca juga dapat memperbaiki bahasa saya. Saya dapat
(mengajar / mempelajari / memperbaiki) istilah-istilah baru. Amalan murni ini
banyak membantu dalam (ajaran / pengajaran / pelajaran) saya. Saya dapat
mengulangkaji pelajaran dengan (padat / singkat / senang).
Saya akan
mengamalkan hobi ini untuk (seboleh-bolehnya / selama-lamanya /
sesungguh-sungguhnya).
Latihan 2
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Sekolah Saya
Nama sekolah saya ialah Sekolah Jenis 1 (Tamil) Ladang Tupah. Sekolah saya 2 di
Bedong,Kedah.
Sekolah saya 3 sebuah bangunan. Bangunan sekolah
saya diperbuat daripada 4 . Di sekolah saya ada 6 buah bilik
darjah, sebuah bilik pusat 5 , sebuah bilik sains dan
bilik stor.
Di samping itu, di sekolah saya juga ada sebuah bilik
Guru Besar, sebuah pejabat dan bilik air. Sekolah saya ada sebuah bilik 6 yang
berhawa 7 .
Kawasan sekolah saya 8 dengan pokok-pokok bunga. Seramai 8
orang guru dan 2 orang 9 berkhidmat di sekolah saya. Mereka
sangat berdedikasi dan 10 .
Saya dan 11 saya belajar di sekolah ini. Saya 12 belajar
di sekolah saya.
|
Latihan 3
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Perpustakaan sekolah saya
Perpustakaan merupakan suatu 1 ilmu. Di
sekolah saya ada sebuah perpustakaan.
Perpustakaan sekolah saya 2 tetapi
cantik. Di dalam perpustakaan ada 3 jenis buku. Ia adalah seperti buku
rujukan, buku cerita dan majalah. Buku-buku disusun teratur dan rapi.
Kami boleh 4 buku dari perpustakaan. Buku-buku
yang dipinjam mesti 5 dalam masa 6 . Kami
juga boleh membaca 7 dan membuat 8 di
perpustakaan.
Murid-murid tidak 9 bising di perpustakaan. Seorang guru
ditugaskan untuk 10 perpustakaan.
Guru perpustakaan sekolah saya ialah Puan M.Selwe.
Saya sangat 11 perpustakaan
sekolah saya. Ia mendatangkan banyak 12 kepada saya.
|
Latihan 4
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Aku sebuah kereta
Aku sebuah kereta. Nama saya ialah ‘Proton Wira’. Saya 1 di
sebuah kilang membuat kereta di Shah Alam.
Badan saya diperbuat daripada besi. Saya berwarna biru. 2 saya
diperbuat daripada besi. Badan saya 3 dengan empat tayar.
Setelah siap, saya dihantar ke kedai menjual kereta. Saya dihantar melalui
sebuah kontena ke kedai. 4 kedai telah membersihkan
saya. Saya dipamerkan di kedai. Beliau 5 tanda harga pada badan
saya.
Pada suatu hari, datang seorang 6 ke kedai. Nama pemuda itu ialah Encik
Ramlan. Beliau 7 saya selama satu jam. Beliau tertarik
hati pada diri saya. Beliau terus 8 saya pada harga RM 76,000.00.
Encik Ramlan menjaga saya dengan baik. Beliau 9 saya
dengan cermat. Beliau memandu saya ke 10 kerja tiap-tiap hari. Encik Ramlan
mencuci saya dua kali 11 . Saya berasa 12 dan
bangga mendapat tuan sepertinya.
|
Latihan 5
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Aku sebuah basikal
Aku sebuah basikal. Nama saya ialah ‘BMX’. Saya dilahirkan di sebuah kilang
membuat basikal di Shah Alam.
Badan saya 1 daripada besi. Saya berwarna biru.
Badan saya 2 dengan dua tayar.
Setelah siap, saya 3 ke kedai menjual basikal. Saya
dihantar melalui sebuah lori ke kedai. 4 kedai telah membersihkan saya. Saya
dipamerkan di kedai. Beliau meletakkan tanda 5 pada
badan saya.
Pada suatu hari, datang seorang budak ke kedai. Nama 6 itu
ialah Rajan. Dia melihat saya 7 satu jam. Dia 8 hati
pada diri saya. Dia terus membeli saya pada harga RM 76,000.00.
Rajan 9 saya dengan baik. Dia 10 saya ke sekolah tiap-tiap hari. Rajan 11 saya
dua kali 12 . Saya berasa gembira dan bangga mendapat tuan
sepertinya.
|
Latihan 6
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Aku sehelai kemeja
Aku sehelai 1 .
Nama saya ialah ‘Padini’. Saya dilahirkan di sebuah kilang tekstil.
Saya berasal daripada kapas yang dipintal menjadi 2 . Benang itu ditenun pula menjadi kain. Saya mempunyai
lengan panjang. Badan saya berwarna 3
Setelah siap, saya 4 di dalam sebuah kotak dan dihantar ke
kedai kain. Saya dihantar melalui 5 van. Saya 6 di salah sebuah
kedai kain di pusat membeli belah.
Pada suatu hari, datang seorang 7 ke kedai. Nama pemuda itu ialah Encik
Basri. Beliau melihat saya selama satu jam. Beliau 8 hati pada diri saya. Encik Basri terus 9 aya
pada harga RM25.00.
Encik Basri menjaga saya dengan baik. Beliau memakai saya ke 10
kerja. Beliau akan mencuci setelah 11 saya. Encik Basri akan kelihatan tampan
setelah memakai saya. Saya berasa gembira dan 12 . mendapat
tuan sepertinya.
|
Latihan 7
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Aku sebatang pen
Aku sebatang pen. Nama saya ialah
‘Kilometriko’. Aku 1 di sebuah kilang membuat pen.
Badan saya diperbuat daripada 2 . Perut saya diisi dengan dakwat. Dakwat
saya 3 biru. Bentuk saya 4 .
Setelah siap, saya dihantar ke sebuah 5 buku. Saya disimpan di dalam sebuah 6 bersama-sama
kawan saya. Pemilik kedai telah membersihkan saya. Beliau meletakkan tanda
harga pada 7 saya. Beliau menyimpan saya di dalam sebuah 8 kaca.
Pada suatu hari datang seorang 9 . Nama gadis itu ialah Aini. Aini
melihat saya selama satu jam. Dia 10 hati pada diri saya. Dia terus membeli
saya pada harga RM 3.50.
Aini menjaga saya dengan baik. Dia
menggunakan saya untuk menulis. Aini bangga dengan kebolehan saya. Aini 11 saya ke sekolah tiap-tiap hari. Saya
berasa gembira dan bangga mendapat 12 sepertinya.
|
Latihan 8
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Aku seekor ikan
Aku seekor ikan. Aku 1 di sungai. Aku tinggal 2 ramai kawan.
Badan aku 3 . Sisik aku sangat tebal. Aku suka makan 4 .
Aku juga makan cacing.
Pada suatu hari, datang 5 budak ke 6 . Mereka
bercadang untuk memancing. Saya mula berasa 7 dan kecewa. Seorang budak 8 Arun memancing aku.
Arun 9 aku ke
rumah. Aku berasa amat takut. Arun melepaskan aku ke dalam sebuah 10 di
biliknya. Aku berasa gembira.
Dia memberi aku 11 dua kali setiap hari. Aku 12 dengan gembira bersama tuan saya.
|
Latihan 9
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Aku sepohon rambutan
Saya sepohon 1 . Saya banyak didapati di kawasan 2 .
Badan saya 3 daripada daun, dahan, batang, akar
dan buah. Akar tunjang membolehkan saya berdiri 4 . Daun 5
makanan untuk saya.
Akar menolong saya 6 air. Saya boleh membesar sehingga
tiga meter tingginya.
Setelah tiga tahun, saya mula 7 .
Saya berbuah mengikut musim. Buah saya bulat dan 8 . Apabila masak, buah saya 9 kemerah-merahan.
Isinya lembut dan berwarna 10 .
Orang ramai 11 makan buah saya. Buah saya sangat 12 dan
berharga murah.
|
Latihan 10
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Bercuti di kampung
588, Lorong 2/A,
Taman Sejati Indah,
08100
Bedong,
Kedah.
10.02.2011
Menemui 1 yang
tinggal di Kampung Cendana. Semoga datuk berada dalam keadaan sihat. Saya
berharap nenek pun berada dalam 2 sihat-sihat belaka.
Datuk,
Tujuan saya 3 surat
ini adalah untuk memberitahu datuk tentang kedatangan cucu. Saya merancang untuk
4 ke
kampung pada cuti sekolah iaitu 08.03.2010 hingga 15.03.2010. Dua orang rakan
turut 5 saya.
Ayah akan menghantar saya ke 6 bas.
Saya akan ke sana menaiki bas. Dari perhentian bas, saya akan menaiki teksi ke
rumah datuk.
Datuk usah 7 tentang
keselamatan saya. Saya akan 8 sebaik
saja tiba di perhentian bas. Kita akan bersiar-siar dan 9 ikan di sungai.
Sekian, terima
kasih.
Yang benar,
(Ramu A/L Kalai)
|
Latihan 11
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Majlis hari jadi
588, Lorong 2/A,
Taman
Sejati Indah,
08100
Bedong,
Kedah.
10.02.2011
Menemui sahabatku yang tinggal di Pulau Pinang. Semoga anda berada dalam
keadaan sihat. Saya berada dalam keadaan sihat-sihat belaka.
Ahmad,
Tujuan saya 1 surat
ini adalah untuk 2 saudara
ke majlis hari jadi saya. Saya akan 3 hari jadi saya yang ke 12 4 25
Februari 2010 ini.
Beberapa 5 untuk majlis hari jadi sedang dilakukan. Antaranya ialah
menghias 6 dan
7 baju
baru. 8 hari
jadi saya akan diadakan di rumah saya pada pukul 9 malam. Saya
akan berasa 10 sekiranya
saudara datang ke majlis hari jadi saya.
Saya 11 agar
saudara 12 ke majlis hari jadi saya. Saya akan menanti kehadiran
saudara.
Sekian, terima
kasih.
Yang benar,
(Mogan A/L Maniam)
|
Latihan 12
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Ucapan Tahniah
588, Lorong 2/A,
Taman Sejati Indah,
08100 Bedong,
Kedah.
10.02.2011
Menemui saudari
yang tinggal di Johor. 1 anda
berada dalam 2 sihat walafiat. Saya di sini sihat-sihat
belaka.
Nadia,
Tujuan saya 3 surat
ini adalah untuk 4 tahniah
atas kejayaan saudari dalam 5 UPSR.
Saya mendapat 6 tentang 7 saudari melalui
kakanda Sarah. Saya berasa sungguh gembira dan bangga atas kejayaan anda.
Kejayaan saudari menjadi 8 kepada saya. Saya akan
9 jejak seperti 10 saudari.
Saya akan 11 dengan 12 untuk
mendapat kejayaan dalam peperiksaan UPSR nanti.
Sekian, terima
kasih.
Yang benar,
(Susila A/P Kumar)
|
Latihan 13
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
588, Lorong 2/A,
Taman
Sejati Indah,
08100 Bedong,
Kedah.
10.02.2011
Menemui saudara
yang tinggal di Ipoh. Semoga anda berada dalam keadaan sihat walafiat. Saya di
sini sihat-sihat 1 .
Punithan,
Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk menceritakan tentang pengalaman
saya tentang 2 ke Kuala Lumpur. Sebelum itu, saya
mendapat surat saudara pada 3 yang lalu. Saya 4
surat anda. Pada cuti sekolah yang lalu, saya berpeluang melawat
beberapa tempat yang menarik.
Pada cuti 5 yang
lalu, Persatuan 6 Malaysia
Persatuan Bahasa Malaysia sekolah saya telah 7 lawatan ke Kuala Lumpur. Kami pergi ke
sana 8 bas. Antara 9 yang dilawati ialah KLCC, Menara
Berkembar, Taman Negara dan lain-lain.
Antara tempat yang 10 hati saya ialah KLIA. Ia merupakan
bangunan yang 11 dan
luas. Terdapat juga 12 Kawalan Trafik. Setakat ini saja buat
kali ini.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
(Kalaivanan A/L Subramaniam)
|
Latihan 14
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Jawatankuasa Penganjur Majlis Perpisahan,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Tupah,
08100 Bedong,
Kedah.
Guru Besar,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Tupah,
08100 Bedong,
Kedah. 12
Oktober 2011
Puan,
Undangan Ke Majlis
Perpisahan Tahun Enam
Merujuk kepada perkara di atas, dimaklumkan bahawa kami murid tahun enam
seramai 50 orang bercadang untuk mengadakan majlis perpisahan.
Majlis perpisahan ini diadakan sebagai penghargaan kami kepada pihak
sekolah.
2.
Menerusi surat ini,
dimaklumkan bahawa kami berbesar hati untuk mengundang puan hadir ke majlis
ini. Butir-butir majlis ini adalah seperti berikut:
Tarikh : 25 Oktober 2011
Waktu : 9.30 pagi
Tempat : Dewan SJK(T) Ladang Tupah
3.
Kami sangat berbesar
hati sekiranya puan melapangkan masa untuk turut serta di majlis ini. Kehadiran
puan akan memeriahkan lagi majlis.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
(MURUGAN A/L NARAYANAN)
Setiausaha,
Majlis Perpisahan Tahun Enam,
SJK(T) Ladang Tupah.
Latihan 15
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
53, Lorong 2/1,
Taman Kempas,
08000 Sungai Petani,
Kedah.
Guru Darjah,
SJK(T) Ladang Tupah,
08100 Bedong,
Kedah. 20
Julai 2011
Tuan,
Tidak Hadir Ke Sekolah
Dengan 1 dimaklumkan
bahawa saya Divya A/P Subramaniam, murid Tahun 6USM tidak dapat hadir ke 2 dari 7 hingga 10 Julai 2011.
2. Saya
terpaksa mengambil 3 kerana badan saya tidak sihat. Ibu
membawa saya ke 4 Besar Sungai Petani. Selepas
diperiksa, 5 memberitahu
bahawa saya menghidapi penyakit demam denggi.
3. Doktor telah
memberi 6 dan suntikan kepada saya. Beliau
menasihatkan saya supaya 7 selama empat hari. Jadi, saya terpaksa
mengambil cuti selama 8 hari.
4. Saya
berharap cikgu dapat memahami 9 dan
memaafkan saya.
Sekian, terima kasih.
Yang benar,
(DIVYA A/P SUBRAMANIAM)
|
Latihan 16
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Kebaikan membaca
Membaca ialah 1 ilmu. Ini bermaksud dengan membaca
kita memperoleh banyak 2 .
Orang yang banyak membaca 3 luas.
Mereka dapat memberikan buah 4 yang bernas. Melalui membaca, kita
dapat mengetahui keadaan di 5 dan di luar negeri.
Melalui membaca, pengetahuan ini dapat
digunakan untuk 6 diri, bangsa dan negara. 7
yang banyak membaca akan menjadi tempat rujukan ramai. Ahli 8 pandai
kesemuanya 9 membaca.
Selain itu, orang yang banyak membaca
tidak mudah 10 dengan sesuatu berita. Mereka mampu 11 sesuatu
dengan baik.
Kesimpulannya, kita memperoleh banyak
ilmu daripada pembacaan. Rakyat yang rajin membaca dapat 12 negara.
|
Latihan 17
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Faedah menyimpan wang
Menyimpan wang adalah menjimatkan wang 1 kita. Kita boleh menyimpan wang di
dalam 2 atau di bank.
Kita peroleh banyak 3 melalui menyimpan wang. Wang simpanan
dapat 4 beban ibu bapa. Kata boleh membeli
bahan bacaan seperti alat tulis, buku latihan, buku 5 , buku nota
melalui wang simpanan.
Selain itu, kita boleh menggunakan wang simpanan untuk memenuhi keperluan 6 .
Antara keperluan asas kita adalah 7 dan makanan.
Di samping itu,kita boleh 8 wang simpanan semasa kesusahan.
Contohnya, kita boleh menggunakan wang ini untuk perbelanjaan 9 .
Kita tidak perlu mengharapkan bantuan kewangan ibu bapa.
Seterusnya, amalan menyimpan wang 10 kita untuk perbelanjaan melanjutkan
pelajaran ke 11 .
Kita mesti menyimpan wang untuk kebaikan kita. Kita perlu 12
sikap berjimat cermat dari kecil lagi.
|
Latihan 18
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Kebaikan menonton
televisyen
Televisyen merupakan 1 elektronik yang dicipta oleh manusia.
Kini, setiap 2 ada televisyen.
Terdapat banyak 3 melalui menonton televisyen.
Televisyen memberi 4 kepada penonton. Televisyen 5 laporan-laporan
berita. Melalui berita, kita mengetahui 6 penting yang berlaku di dalam dan di
luar negara.
Selain itu, televisyen juga memberi 7 kepada penonton terutamanya kepada
para pelajar. Rancangan-rancangan pelajaran seperti TV 8 amat
berguna kepada pelajar.
Di samping itu, televisyen juga menjadi 9 di antara penjual dan pembeli.
Televisyen menayangkan iklan-iklan menarik tentang sesuatu barang. Iklan
menolong 10 jualan barang.
Kesimpulannya, 11 televisyen memang menyumbangkan banyak
kebaikan kepada 12 .
|
Latihan 19
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Pencemaran alam sekitar
Pencemaran alam 1 adalah
mencemarkan 2 alam dengan sampah sarap.
Terdapat banyak pencemaran. Antaranya
ialah pencemaran air, pencemaran 3 dan pencemaran bunyi. Pencemaran
air berlaku akibat 4 sisa toksik ke dalam 5 .
Selain itu, pencemaran udara berlaku akibat 6 secara terbuka dan pelepasan 7 kilang
yang tidak terkawal. Di samping itu, pencemaran bunyi pula berlaku akibat bunyi
8 daripada
kenderaan dan aktiviti perkilangan.
Pencemaran alam sekitar menyebabkan
9 . Selain itu, hidupan laut
seperti ikan menjadi 10 pencemaran.
Oleh itu, kita haruslah mengutamakan 11 alam
sekitar bagi mengatasi pencemaran. Ini dapat menghindarkan penyakit-penyakit.
Selain itu, ia akan melahirkan rakyat yang sihat.
Kesimpulannya, kita haruslah 12 kebersihan
alam sekitar bagi mengatasi pencemaran alam sekitar.
|
Latihan 20
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Perkhemahan Pengakap
Pada cuti penggal yang pertama, kami
ahli 1 Pengakap Sekolah Jenis Kebangsaan
(Tamil) Ladan Tupah mengadakan perkhemahan di 2 Hutan Lipur, 3 .
Rombongan kami bertolak pada pukul 8.30 pagi dengan 4 sebuah bas.
Kami tiba di sana selepas sejam.
Setelah menurunkan semua kelangkapan yang dibawa, kami pun menjalankan tugas
masing-masing. Kami 5 khemah, mencari kayu api dan 6 air.
Kerja-kerja 7 dan
mengambil air dilakukan oleh ahli pengakap yang lain. Mereka mengambil air dari
8 yang
berhampiran dengan tapak perkhemahan.
Pelbagai aktiviti telah diadakan
sepanjang perkhemahan. Antaranya ialah 9 kaki,
10
cemas, mendaki gurung dan
pertandingan khemah terbersih.
Perkhemahan yang diadakah selama tiga
hari itu, banyak memberi pengetahuan dan 11 kepada kami. Kami berasa sungguh 12 .
|
Latihan 21
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Faedah Menyertai
Kegiatan Kokurikulum
Kegiatan kokurikulum lebih
mendatangkan kebaikan kepada para pelajar.
Kegiatan kokurikulum merangkumi
persatuan, 1 , permainan dan sukan. Ia kini diadakan
di semua 2 . Dengan adanya kegiatan kokurikulum,
para murid akan didedahkan dengan pelbagai aktiviti. Dengan ini murid-murid
dapat 3 bakat
mereka yang sedia ada.
Melalui kegaitan kokurikulum ini juga,
murid-murid dapat 4 menjadi
seorang yang 5 . Contohnya, melalui penyertaan di
dalam pasukan 6 ,
murid-murid dikehendaki 7 pemimpin dan sentiasa menjaga 8 diri.
Di samping itu, melalui 9 kegiatan
kokurikulum, murid-murid akan dilatih untuk bekerjasama serta saling
menghormati antara satu sama lain. Dengan ini negara kita dapat terus hidup
dengan aman.
Justeru itu, melalui kegiatan aktiviti
kokurikulum ini juga, murid-murid dapat dilahirkan sebagai seorang yang 10 .
Contohnya murid yang menyertai 11
bola sepak, dengan
tunjuk ajar yang sempurna ia boleh menjadi seorang pemain bola sepak
profesional suatu hari nanti.
Oleh yang demikian, setiap murid harus
menyertai kegiatan kokurikulum yang diadakah di sekolah demi 12 masing-masing.
|
Latihan 22
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Cara Mengisi Masa Lapang
Masa lapang boleh diisi dengan
pelbagai cara. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan pada masa lapang. Masa 1 memberikan
banyak faedah kepada kita.
Kita boleh membaca pada masa lapang. Jika
banyak membaca, kita akan dapat menulis 2 dengan baik. Kita boleh membaca buku
cerita dan 3 khabar.
Hobi juga dapat mengisi masa lapang.
Contohnya, mengumpul setem, berkebun dan 4 pokok bunga. Aktiviti ini dapat
menambah pengetahuan dan pengalaman kita.
Di samping itu, pada masa lapang kita boleh membantu ibu bapa. Antara 5 yang boleh kita buat adalah 6 ,
membersihkan 7 rumah dan menjaga adik di rumah.
Selain itu, kita juga boleh 8 tempat-tempat 9 pada
masa lapang. Contohnya, zoo, muzium dan 10 sains.
Masa lapang harus diisi dengan
kegiatan yang 11 . Janganlah biarkan masa 12 dengan
sia-sia sahaja.
|
Latihan 23
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
Pengalaman Bercuti Di
Sebuah Kampung
Pengalamanku
yang paling indah ketika pergi 1 di sebuah kawasan perkampungan yang
terletak di Lubuk Tertua, Terengganu. Kami sekeluarga menginap di sebuah rumah
tumpangan.
Pada
sebelah petang, kami telah 2 dengan masakan lazat seperti ikan
masak lemak, nasi 3 Terengganu dan sebagainya. Pada waktu
4 pula,
aku berjalan di tepi pantai 5 oleh ayah.
Pada
keesokkan hari, kami telah 6 ke
dusun buah-buahan. Kami telah merasa buah-buahan di situ seperti 7 ,manggis
dan rambutan.
Selain
itu, kami juga 8 di sungai yang berdekatan. Airnya
jernih dan 9 sekali. Kami menangkap ikan yang
besar.
Setelah
tiga hari berada di sana, kami 10 semula ke rumah. Aku berasa sungguh
gembira dan 11 kerana berpeluang merasai pengalaman
yang 12 seperti ini.
|
Latihan 24
Lengkapkan karangan dengan
menggariskan jawapan yang betul. Salin semula ayat-ayat ini supaya menjadi satu
karangan.
Faedah menyimpan
Yang mulia Tuan Pengerusi Majlis, ( juri / pengadil /
hakim ) yang bijaksana dan para ( pendatang / pengunjung / hadirin ) sekalian.
Tajuk
( ucapan / syarahan / laporan ) saya ialah, “Faedah
Menyimpan Wang”.
Kita tidak
dapat hidup dengan ( sempurna / panuh / lengkap ) tanpa wang. Wang sangat
penting ( pada / kepada / daripada ) manusia. Menyimpan wang adalah satu (
tugasan / pengajaran / amalan ) yang baik. Menyimpan wang mempunyai banyak (
faedah / keburukan / kebaikan ).
Wang boleh
digunakan pada masa ( kecemasan / kesalahan / kesilapan ) seperti bayaran
perubatan dan untuk melanjutkan ( ajaran / pelajaran / pengajaran). Kita juga
boleh membeli barang-barang ( kegunaan / kemahuan / keperluan ) dengan tunai.
Wang mesti
disimpan di tempat yang ( baik / bagus / selamat ) seperti bank atau pejabat
pos. Kita juga boleh mendapat faedah melalui
( menyimpan / penyimpan / simpanan ) ini.
Sekian, terima kasih.
Latihan 25
Lengkapkan karangan dengan jawapan
yang diberi. Salin semula ayat-ayat ini supaya menjadi satu karangan.
Ucapan
perpisahan bagi seorang guru
Yang mulia
Tuan Guru Besar, guru-guru serta rakan-rakan yang saya
1 . Terlebih dahulu saya 2 selamat datang kepada anda
semua.
Hari ini
adalah hari 3 bagi Cikgu Leena di
sekolah ini. Beliau akan 4 di sekolah lain mulai hari
Ahad ini. Majlis ini 5
untuk 6 jasa baik beliau.
Cikgu
Leena telah 7
berkhidmat di sekolah ini iaitu selama lapan tahun. Beliau seorang guru yang 8 dan 9 Beliau telah banyak
berjasa dalam bidang 10 dan 11
Beliau juga selalu memberi 12 kepada kami.
Saya
berasa sedih atas 13 beliau. Saya 14
murid-murid sekolah ini mengucapkan selamat 15 jaya kepada beliau.
Sekian,
terima kasih.
|
Latihan 26
Lengkapkan karangan dengan
menggariskan jawapan yang betul. Salin semula ayat-ayat ini supaya menjadi satu
karangan.
Ucapan
wakil murid pada Hari Guru
Yang (
hormat / baik / mulia ) Tuan Pengerusi Majlis, Tuan Guru Besar serta
rakan-rakan sekalian.
Hari Guru
( dipersembahkan / disambut / diucapkan ) pada 16 Mei setiap tahun. ( Tajuknya
/ Kegunaannya / Tujuannya ) ialah untuk
( mengenang / membayang / melukis ) jasa dan perjuangan
guru.
Guru
sentiasa ( mengatakan / memberikan / mendidik ) kami supaya menjadi manusia
yang ( beruntung / bekerja / berguna ). Ia adalah satu
( tugas / operasi / lakonan ) yang berat. Namun, ia tetap
dilaksanakan demi
( keuntungan / kepentingan / kegunaan ) kami.
Kami (
mengatakan / memberikan / mengucapkan ) ribuan terima kasih atas tunjuk ajar
dan nasihat anda ( semenjak / selama / sejak ) ini. Kami akan ( menggunakan /
mengerjakan / mengamalkan ) segala ilmu yang
diajar untuk ( mendapat / menyentuh / mencapai )
cita-cita kami pada masa hadapan.
( Tamat /
Selesai / Akhir ) sekali, saya mengucapkan Selamat Hari Guru dan selamat (
makmur / maju / gembira ) jaya.
Sekian,
terima kasih.
Latihan 27
Susunkan rangkaikata yang diberi
supaya menjadi ayat yang betul. Tulis semula karangan ini.
Ucapan guru besar di perhimpunan
Selamat 1 kepada
guru-guru dan murid-murid sekalian. Minggu ini merupakan minggu 2 persekolahan.
Saya ingin
memberitahu kamu tentang 3 kamu sebagai pelajar dan 4 di
rumah. Sebagai pelajar, 5 kamu lupa untuk mengulangkaji 6 .
Sebagai anak pula, kamu perlu 7 keluarga.
Banyak
perkara boleh buat seperti menjaga adik, membantu ibu dan membersihkan 8 .
Kini, sekolah kita 9 banyak masalah disiplin. Ia adalah
seperti 10 sekolah dan 11 harta benda
sekolah.
Amalkan 12 yang
baik. Sekian sahaja ucapan saya. Akhirnya, selamat bercuti kepada anda semua.
|
Latihan 28
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
LAPORAN LAWATAN
PERSATUAN BAHASA MALAYSIA
SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN
(TAMIL) LADANG TUPAH
Pada hari Sabtu yang lalu, 3 1 2010, seramai 30 murid SJK(T) Ladang
Tupah telah mengadakan lawatan sambil 2 ke Kuala Lumpur. Tujuan lawatan ini
adalah untuk 3 pengetahuan. Lawatan ini diringi oleh
tiga orang guru.
Kami 4 pada 8.30 pagi. Perjalanan ke Kuala
Lumpur telah mengambil 5 dua jam. Pelbagai 6 telah
dilakukan di dalam bas seperti menyanyi dan 7 permainan keci.
Kami 8 di Muzium Negara pada pukul 10.20
pagi. Di Muzium Negara, kami mengetahui 9 rakyat Malaysia. Kami sempat 10 maklumat
penting.
Selepas itu, kami makan di Tasik Perdana. Selepas makan, kami mengunjungi
Pasar Budaya. Kami membeli 11 sebagai buah tangan.
Semasa waktu pulang, kami singgah di Putrajaya. Kami 12 akan
keindahan Putrajaya. Kira-kira pada pukul 6.30 petang, kami tiba di sekolah.
Laporan
disediakan oleh, 14
Februari 2010
(ANAND A/L KUMAR)
Setiausaha
Persatuan Bahasa
Malaysia
|
Latihan 29
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
LAPORAN SUKAN TAHUNAN
SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN
(TAMIL) LADANG TUPAH
Pada hari Sabtu, 23 Mac 2010 yang lalu, 1 saya telah mengadakan sukan 2 yang
ke enam. Sukan telah 3 pada pukul 2.00 petang.
Tepat pukul 2.30 4 , acara dimulakan. Upacara dimulakan
dengan lintas 5 oleh murid-murid. Sukan tahunan telah
6 oleh Pegawai 7 Daerah, Encik Hamid.
Kemudian diadakan acara larian seperti 100 8 meter, 400 meter dan 4X400 meter. Peserta dari rumah hijau,
kuning, biru, merah dan ungu telah 9 berungguh-sungguh.
Pada jam 4.30 petang, acara untuk ibu bapa dan guru telah diadakan. Sebelum
acara berakhir pada jam 6.00 petang, Arvind dan Pavitrah telah diumumkan sebgai
10 dan
olahragawati. Selain itu, rumah ungu telah menjadi 11 .
Murid-murid telah 12 padang. Saya berasa gembira pada hari
sukan.
Laporan disediakan oleh , 15
April 2010
(LIM KHOOI WAN)
|
Latihan 30
Isi tempat kosong dengan
jawapan yang sesuai. Tulis semula karangan yang lengkap.
LAPORAN PERKHEMAHAN
SEKOLAH
SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN
(TAMIL) LADANG TUPAH
Pada hari Sabtu, 23 Mac 2010 yang lalu sekolah saya telah mengadakan 1 di
Bukit Jaya. Tujuan lawatan ini adalah untuk menjadikan ahli 2 berani.
Ini merupakan aktiviti pertama tahun ini.
Perkhemahan ini disertai oleh 90 3 ahli dan 4 orang guru. Kami bertolak
jam 8.00 pagi dari sekolah. Kami 4 bas yang disewa khas oleh 5 .
Ahli-ahli dibahagikan kepada lapan 6 . Setiap kumpulan diberi nama sempena 7 .
Setelah tiba di Bukit Jaya, kami membersihkan tapak dan mendirikan 8 .
Aktiviti pertama merupakan 9 meneroka Bukit Jaya. Kami menikmati
keindahan flora dan fauna. Guru-guru melarang kami merosakkan keindahan alam.
Selepas ekspedisi 10 Bukit Jaya, kami membuat persembahan
kumpulan. Kumpulan Kijang mendapat tempat pertama. Kami 11 pada
jam 11.30 malam. Kami bermalam di Bukit Jaya.
Pada hari keesokkan, kami pulang pada jam 11.15 pagi. Peserta berasa 12 dalam
perkhemahan ini. Kami berharap perkhemahan ini akan diadakah dari masa ke
semasa di sekolah.
Laporan disediakan oleh , 15
April 2010
(LIM KHOOI WAN)
|
Latihan 31
Lengkapkan karangan
dengan manggariskan jawapan yang betul. Tulis semula karangan ini.
SUNGAI PETANI , Rabu – SJK(T) Ghandi telah mengadakan
(acara / majlis / program) perasmian bangunan baru.
Majlis ini
bermula (dari / pada / kepada) pukul 2.30 petang. Ia (dirasmikan / dibukakan /
dimulakan) oleh Tuan Penyelia Sekolah-sekolah Tamil Kedah, Encik P.Govindan.
Majlis itu telah dimulakan dengan (huraian / ucapan / syarahan) Tuan Guru
Besar, Encik Balan. Menurut beliau, bangunan ini (dibina / direka / dibuat) untuk
(mengisi / memuat / menampung) bilangan murid yang bertambah.
Majlis
telah (ditambahkan / diteruskan / dilanjutkan) dengan ucapan Tuan Penyelia.
(Dalam / Pada / Di) ucapannya, beliau menyeru murid-murid belajar dengan
(bersusah-susah / bersungguh-sungguh / berhati-hati).
Majlis ini
(dimeriahkan / dicantikkan / dibesarkan) lagi dengan persembahan kebudayaan.
(Dalamnya / Bagainya / Antaranya) ialah tarian, drama dan nyanyian. Para
hadirin telah kagum dengan (nakal / sikap / bakat) murid-murid itu. Majlis itu
(bertutup / berakhir / berhenti) pada jam 6.00 petang.
Latihan 32
Lengkapkan karangan
dengan manggariskan jawapan yang betul. Tulis semula karangan ini.
IPOH, Sabtu – Satu 1 tanah runtuh telah berlaku di Guah
Tempurung. Kejadian itu 2 pada pukul 9.00 pagi semalam. Ia
telah menyebabkan 3 lalu-lintas di Lebuhraya Utara-Selatan.
Dalam
kejadian itu berpuluh-puluh orang dipercayai 4 di
situ. Kebanyakan 5 tinggal di kawasan lereng bukit itu. Satu
pasukan 6 telah dikejarkan ke tempat
kejadian. Mereka menjalankan operasi sehari 7 .
8
jurucakap polis, kejadian ini disebabkan oleh 9 bumi.
Akibatknya, tanah dari atas bukit itu runtuh 10 .
ini menyebabkan rumah-rumah di situ 11 .
Beliau 12 bahawa sehingga petang ini sepuluh mayat telah 13
. Kesemua 14 telah dihantar ke hospital
untuk 15
siasat.
|
Latihan 33
Lengkapkan karangan
dengan manggariskan jawapan yang betul. Tulis semula karangan ini.
Pada cuti penggal yang lalu, kamu bersama rakan-rakan telah mengadakan
lawatan sambil belajar ke Kuala Lumpur. Tuliskan sebuah catatan mengenai
lawatan tersebut.
Sabtu, 2 Februari
2010
8.00 pagi : Murid-murid berkumpul di sekolah.
Semua murid kemas.
Ketua , Cikgu Nathan memberikan
sedikit taklimat berkaitan dengan lawatan.
Kami
bertolak degnan bas.
10.00 pagi : Kami
tiba di Kuala Lumpur.
Mula-mula
kami melawat Muzium Negara.
Di sana,
kami melihat
barang-barang
purba.
12.00 tengah hari
: Kami sambil makan tengah hari di
Tasik
Perdana.
2.00 petang : Kami dibawa melawat ke Tugu
Negara, Menara
Kuala
Lumpur dan Parlimen.
Di sana
kami mendapat tentang
Bangunan
Parlimen
yang jelas.
5.00 petang : Kami ke salah sebuah membeli
belah.Saya membeli anak untuk adik.
6.30 petang : Kami bertolak dari situ.
Dalam , kami berbual-bual
tentang
keseronokan
bandaraya Kuala
Lumpur.
|
Latihan 34
Lengkapkan karangan
dengan manggariskan jawapan yang betul. Tulis semula karangan ini.
Perbualan antara penjual ikan dan pembeli
Puan Kamsiah : Selamat pagi, .
Penjual Ikan : Selamat pagi, . Apa khabar?
Puan Kamsiah : Khabar baik. banyak
ikan hari ini.
Penjual Ikan : Ya, pada waktu pagi ada banyak ikan.
Puan Kamsiah : Ikan yang
ada?
Penjual Ikan : Ada ikan merah, ikan kembung, ikan
parang dan
lagi.
Puan Kamsiah : Berapakah ikan parang ini?
Penjual Ikan : Lima ringgit! .
Puan Kamsiah : Lima
ringgit! , mahalnya!
Kurangkanlah sedikit.
Penjual Ikan : Maafkan saya, kak. Harganya tidak boleh
lagi.
Kalau kakak mahu yang ,
ambillah ikan
kembung ini.
Puan Kamsiah : Baiklah. Kalau begitu ikan kembung
sekilo.
Penjual Ikan :
ikannya, kak.
Puan Kamsiah : Ini .
Penjual Ikan : Terima kasih.
Puan Kamsiah : .
|
No comments:
Post a Comment